נתניהו: "הברית עם ארה"ב בלתי ניתנת לערעור"

שלמה ריזל No Comments on נתניהו: "הברית עם ארה"ב בלתי ניתנת לערעור"

ברקע ההתערבות החמורה של נשיא ארה" ביידן בחקיקה בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי הברית בין ישראל לארצות הברית בלתי ניתנת לערעור. "בין ירושלים לוושינגטון היו לא מעט מחלוקות אך שום דבר לא יכול לשנות את הברית"

צילום: MARC ISRAEL SELLEM/POOL
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (רביעי) בוועידת המנהיגים הווירטואלית בנושא דמוקרטיה אותה יזם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. רה"מ נתניהו השתתף במושב הראשון, בראשות נשיא דרום קוריאה יון סוק-יאול, בנושא "דמוקרטיה כמובילה לצמיחה כלכלית ושגשוג משותף".

דברי ראש הממשלה נתניהו בוועידה: "ברצוני להודות למנהיגי העולם וגם לנשיא ביידן, חבר אישי כבר 40 שנים, על כינוס הפסגה החשובה הזו. בין ישראל לארה"ב יש מדי פעם מחלוקות, אבל אני רוצה להבטיח לכם שהברית בין הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם לבין ישראל, דמוקרטיה חזקה, גאה ועצמאית בלב המזרח התיכון, היא בלתי מעורערת. שום דבר לא יכול לשנות את הברית הזו. אנחנו עבדנו יחד, ישראל וארה"ב, כדי להגיע להסכמי אברהם ההיסטוריים שהביאו שלום בין ישראל לבין ארבע מדינות ערב. כעת, אנחנו עובדים יחד כדי להרחיב עוד יותר את הסכמי השלום האלה, שכמובן מביאים ליותר שגשוג לעמינו.

"יתכן שהבחנתם שהדמוקרטיה האיתנה של ישראל נמצאת בלב ליבו של שיח ציבורי סוער מאוד, הנסוב על השאלה כיצד נבטיח דמוקרטיה ראויה. דמוקרטיה, פירושה רצון העם כפי שהוא בא לידי ביטוי ברוב, ומשמעותה גם הגנה על זכויות האזרח, זכויות הפרט. מדובר באיזון בין השניים.

"כעת, מחצית מאזרחי המדינה משוכנעים שרצון הרוב, כפי שהוא בא לידי ביטוי ברשות המחוקקת וברשות המבצעת, נבלם במובנים רבים על ידי מערכת משפט כל-יכולה השולטת בהם ואינה מביאה לידי ביטוי את רצון העם. המחצית השנייה של העם חוששת שגם אם זה נכון, יש חשש שסמכויות הרשות השופטת יצטמצמו, והדבר יפגע איכשהו ויצמצם את החירויות אזרחיות.

"לדעתי יש לקחת בחשבון את שני השיקולים הללו. אני חושב ששניהם תקפים, שניהם נכונים, ועלינו לוודא שכאשר אנחנו מעבירים את המטוטלת מצד אחד של מערכת משפט חזקה מדי, שזה דבר שונה ממערכת משפט עצמאית – עולה השאלה כיצד נוכל להבטיח שמערכת המשפט נשארת עצמאית ושאנחנו מאזנים בין הצורך לחזק את הרשות המבצעת ואת הרשות המחוקקת, ובו בזמן להגן על זכויות הפרט.

"אני חושב שאפשר להגיע לאיזון הזה. לשם כך, קידמתי את השהיית החקיקה כדי לאפשר, הן לאופוזיציה והן לקואליציה, לשבת ולנסות להגיע לקונצנזוס לאומי רחב ולהשיג את שתי המטרות האלו. אני מאמין שהדבר הזה אפשרי. כעת, אנחנו עוסקים בדיון הזה.

"היו כמה ממשלות שהביעו את דאגתן, ולכן אני רוצה להבטיח לכם שני דברים. הראשון הוא שבעיצומו של דיון כל כך עוצמתי, אני חושב שאנחנו ניצבים בפני הזדמנות היסטורית לחזק את הדמוקרטיה, להחזיר את האיזון הראוי בין שלוש רשויות הממשלה, שיגן על זכויות הרוב וגם על זכויות הפרט, ובמקביל, גם לעגן את זכויות האזרח באמצעות קונצנזוס לאומי מוסכם.

"אני חושב שזו ההזדמנות שישראל חיכתה לה. הדברים האלה תמיד דרמטיים. הם מתרחשים תמיד לצד שיח ציבורי שהוא לעתים גם כואב. עם זאת, אנחנו צריכים לעבור ממחאה להסכמה. אני רוצה להגיע ליעד הזה. הזכות למחות היא קדושה, אבל אני חושב שחובתם של מנהיגים היא לנסות ולקחת את הנושאים האלה, השנויים במחלוקת, ולמצוא בהם את דרך המלך.

"הדבר השני שאני רוצה להבטיח לכם הוא שישראל הייתה, עודנה ותישאר ותמיד דמוקרטיה גאה, חזקה ותוססת, כמגדלור של חירות ושגשוג משותף בלב המזרח התיכון".

בתוך כך, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס הבהיר לאנשי לשכת רה"מ שהוא עובד על כך שתצא הבהרה מהבית הלבן על דברי הנשיא נגד ראש הממשלה נתניהו. לדברי גורם מדיני בכיר, השגריר קיבל הנחיה מהבית הלבן להעביר מסרים חיוביים לישראל.



0 תגובות